حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

بافت فرسوده مشهد نونَوار می‌شود | وام ۴۰۰ میلیونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

  • کد خبر: ۱۹۸۶۲۷
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
  • ۱
بافت فرسوده مشهد نونَوار می‌شود | وام ۴۰۰ میلیونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده
با اعلام مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مشهد با صدور ۵ هزار پروانه نوسازی، دومین شهری است که بیشترین پروانه را با این موضوع صادر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مشهد غیر از اینکه بیشترین مساحت حاشیه شهر و جمعیت حاشیه‌نشین را دارد، سومین شهر کشور از نظر برخورداری از بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است. تقریبا بیش از ۲‌هزار هکتار از مساحت ۳۵ هزار هکتاری شهر مشهد جزو بافت فرسوده است و نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت شهر هم در همین بافت و در بنا‌های ناپایداری زندگی می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر نوسازی شوند.

دولت و وزارت راه و شهرسازی در دوسال گذشته بسته‌های تشویقی و طرح‌های مختلفی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تصویب و ابلاغ کرده است و آن‌طور که شواهد و آمار و ارقام نشان می‌دهد، این طرح‌ها و بسته‌ها به فعال شدن دوباره نوسازی بنا‌های ناپایدار بافت‌های فرسوده منجر شده است. در همین راستا مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌گوید که مشهد دومین شهر در ایران است که بیشترین پروانه نوسازی را در ماه‌های اخیر صادر کرده است.

وام ۴۰۰ میلیونی برای نوسازی بافت فرسوده

اعطای وام ۴۰۰ میلیون‌تومانی برای بافت‌های فرسوده، تخفیف در صدور پروانه، تصویب و ابلاغ بسته تشویقی جامع نوزده‌بندی برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری، بخشی از مهم‌ترین اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی در یکی دو سال گذشته برای نوسازی بیش از دو میلیون بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده انجام داده است. اقدامات و بسته‌های تشویقی که به تحرک و افزایش فعالیت مردم و شهرداری برای تغییر شکل و شمایل بافت‌های فرسوده به ویژه در کلان‌شهری مثل مشهد منجر شده است.

مشهد موفق‌ترین شهرداری در اجرای بسته‌های تشویقی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با شهرآرا، شهرداری مشهد را یکی از موفق‌ترین شهرداری‌های کشور در اجرای بسته‌های تشویقی و نوسازی بافت فرسوده دانست و توضیح داد: در شرکت بازآفرینی شهری ایران از دو سال گذشته تا امروز چهار بسته تشویقی برای رونق‌دادن به نوسازی و ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تهیه و ابلاغ کردیم و علاوه بر آن‌ها بسته‌های دیگری هم در مرحله نگارش و تهیه است که به زودی آن‌ها هم تکمیل و تصویب می‌شود. با اجرای این بسته‌ها، نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در شهر‌های بزرگ مثل مشهد سرعت خوبی گرفته است، تا آنجا که پروانه‌های صادر شده برای این بافت‌ها در مقایسه با شش ماه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

۵ هزار پروانه نوسازی در مشهد صادر شده است

محمد آئینی با استناد به آمار ثبت شده در سامانه‌های وزارت راه و شرکت بازآفرینی ایران، اعلام کرد که مشهد دومین شهر ایران از نظر صدور پروانه‌های نوسازی برای واحد‌های فرسوده است و در این باره این طور توضیح داد: بیشترین تحرک برای نوسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهر‌ها بوده است. براساس آخرین آمار‌هایی که داریم، بیش از ۵ هزار واحد فقط امسال از شهرداری مشهد پروانه نوسازی دریافت کرده‌اند و در مجموع دوسال هم بیش از ۲۳ هزار واحد در استان خراسان رضوی پروانه نوسازی گرفته‌اند که بخش اعظم این پروانه‌ها در مشهد صادر شده است.

۱۵۰ شهرداری بسته‌های مشوق وزارت راه را اجرا کرده‌اند

وی ادامه داد: در وزارت راه تلاش کردیم تا برنامه نوسازی بافت فرسوده با برنامه ملی مسکن همراه شود و تقریبا از یک میلیون واحد مسکونی طرح ملی قرار است تا ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده ساخته شود. با همین مدل اجرای بسته‌های تشویقی بیش از ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شده است و تا امروز ۱۵۰ شهرداری شهر‌های کشور به ویژه شهرداری مشهد این بسته‌های تشویقی را در شهر‌های خودشان اجرایی کرده‌اند که موفق بوده است. با اجرای درست و دقیق این بسته‌ها به‌طور قطع بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ساخته می‌شود.

مشهد در اعطای تخفیف‌های نوسازی در کشور نمونه است

آئینی با اشاره به ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان، از نقش‌آفرینی مثبت شهرداری مشهد برای صدور پروانه نوسازی و ساخت در بافت فرسوده صحبت کرد و افزود: در این دو سال بیش از ۵۱ هزار واحد در بافت فرسوده کشور ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است که خراسان رضوی با ۲۰ هزار واحد ساخته و نوسازی شده رتبه دوم را در کشور دارد. خوشبختانه در شهرداری مشهد گام‌های خوبی برای نوسازی این بافت‌ها در شهر برداشته شده است و در حوزه تخفیف‌های مربوط به پروانه‌های نوسازی و ساخت در بافت فرسوده، شهرداری مشهد با اعطای تخفیف‌های ۱۰۰ درصدی در کشور نمونه است.

نوسازی با چاشنی ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان برنامه‌های این شرکت برای ایجاد انگیزه در بین سرمایه‌گذاران در راستای مشارکت در نوسازی بافت فرسوده پرداخت و توضیح داد: در ماجرای نوسازی بافت فرسوده، مردمی‌سازی را هدف اصلی برنامه خود قرار دادیم و آنچه مردم را پای کار می‌آورد؛ مشارکت با انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران است که به بسته‌های تشویقی و مشوق مختلف نیاز دارد که پیش از این تهیه و تصویب شده است.

تحرک‌های اخیر در نوسازی بافت‌های فرسوده نشان می‌دهد که بسته‌های تشویقی مصوب وزارت راه مثل وام بانکی، مشوق‌های شهرسازی مثل طبقه اضافه، پروانه رایگان و... برای مردم و سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساکن بافت فرسوده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
1
از نظر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تنها بافت فرسوده و مستحق تسهیلات ۴۰۰ میلیونی مشهد همون بافت منطقه ثامن هست که به سرعت برای هویت زدایی از مشهد قدیم به متقاضیان پرداخت میشه و محدوده هایی مثل صابر و شقایق (انتهای صیاد شیرازی) آبکوه وکیل آباد بهشون تعلق نمیگیره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->